Το ινδιάνικο καλοκαίρι το ακούμε συχνά, ενοχλητικά για μένα, αυτό το φθινόπωρο από μετεωρολόγους στα ελληνικά τηλεοπτικά κανάλια. Το πρωτογνώρισα ως τίτλο τραγουδιού που έγινε αγαπημένο στα εφηβικά μου χρόνια. Αργότερα, μεταπτυχιακός φοιτητής, έμαθα την ακριβή σημασία του. Ήταν η πρώτη μου χρονιά στις ΗΠΑ, στο Λονγκ Άιλαντ, και βρέθηκα στο αυτοκίνητο συμφοιτήτριας. Πρέπει να έμπαινε ο γκρίζος βορειοαμερικανικός Νοέμβρης με τις συννεφιές και με αέρηδες που ξεγύμνωναν τα δέντρα από ξερόφυλλα. Μάλλον γκρίνιαξα λίγο για τον καιρό και με παρηγόρησε λέγοντας ότι όπου να 'ναι θα ερχόταν το ινδιάνικο καλοκαίρι. Αναφέρθηκε έτσι στην πρώτη καλοκαιρία μετά απ' τον πρώτο παγετό του φθινοπώρου που ανεβάζει αρκετά την θερμοκρασία, μια στοχαστικά αναμενόμενη καλοκαιρία.
Δεν ήξερα αν έχουμε αντίστοιχο όρο στην Ελλάδα, δεν διάβαζα τον Καζαμία τότε. Σε κάθε περίπτωση το ινδιάνικο καλοκαίρι αφορά σε μετεωρολογικές συνθήκες σε συγκεκριμένη εποχή του χρόνου, σε συγκεκριμένη γεωγραφία που θέλει τις μεγάλες οροσειρές, σε κλίμακα ηπείρου, να έχουν προσανατολισμό από βορρά προς νότο και να υπάρχουν ανοιχτοί μεγάλοι διάδρομοι στο ανάγλυφο οι οποίοι επιτρέπουν σε ατμοσφαιρικά μέτωπα του αρκτικού και των υποτροπικών να παίζουν γρήγορη μπάλα με εύστοχες μακριές πάσες αυξομείωσης της θερμοκρασίας.
Μπορεί να μη διάβαζα τον Καζαμία αλλά ως έφηβος, μαθημένος και περπατημένος εκείνα τα χρόνια μόνο σε ένα κομμάτι γης (παρά την αγάπη μου για τους Doors), το Halloween, την ταινία του John Carpenter, το γνώρισα ως η Νύχτα με τις Μάσκες. Η ελληνική διανομή σωστά της είχε δώσει αυτόν τον τίτλο καθώς λίγοι μάλλον στην Ελλάδα θα εντυπωσιάζονταν με τον πρωτότυπο τίτλο. Δεν αφορούσε σε κάτι γνώριμο, με την πολιτισμική έννοια ιδιαίτερα: το κοινότοπο και ασφαλές χωρατό, ετήσια επαναλαμβανόμενο κάθε φθινόπωρο, που κυριεύεται απρόσμενα από το πραγματικό κακό.
Τελικά το Halloween από ευπρόσδεκτη ποπ κουλτούρα μιας δημοφιλούς ταινίας παρουσιάζεται στις ελληνικές μέρες μας άστοχα ως μέρος μιας ετήσιας επαναλαμβανόμενης νεοπαράδοσης.
Το κάθε πράγμα στον τόπο του και όλα καλά είναι αρκεί να γνωρίζει το κάθε τι τη θέση του. Συνεχίζω: όσο οι Αμερικανοί πιστεύουν στην ποπ τόσο αρνούνται τη σημασία των ΠΟΠ προϊόντων. Αναφέρομαι στα Προϊόντα Ονομασίας Προέλευσης για τα οποία όλοι γνωρίζουμε ότι σχετίζονται με την πολιτιστική κληρονομιά. Θα ήθελα λοιπόν να δω τον όρο να επεκτείνεται και σε πράγματα της γεωγραφίας όχι μόνο γαλακτοκομικών και άλλων παρεμφερών αγροτικών, αλλά και σε οτιδήποτε είναι δεμένο με στίγματα στο χάρτη, καρφιτσωμένο στην ευρύτερη επικράτεια των πυξίδων και των ανεμολογίων, των προσανατολισμών και των οροσειρών, γενικά των παραλλήλων και των μεσημβρινών, των μεγάλων νήσων και των χερσονήσων μεταξύ των ωκεανών.
Έτσι, ας αφήσουμε το Indian Summer στους Αμερικανούς και αυτοί ας είναι περισσότερο προστατευτικοί αναφορικά με τις όμορφες πτυχές της πολιτιστικής τους κληρονομιάς.