Skip to main content
Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2024
Την κοπελιά μου τη λένε Ρηνιώ

Πολύ διασκεδάζω με αυτούς που επιμένουν ακόμα να μας λένε ότι η Ειρήνη Παπά (née Λελέκου) είχε «αρχαία ελληνική» ή και «δωρική» ομορφιά, λες και ξέρουν πώς ήταν οι γυναίκες της Αθήνας του Περικλή (αν και οι Ίωνες επέμεναν ότι δεν είχαν σχέση με Αχαιούς ή Αιολείς, πόσο μάλλον με Δωριείς) και ποια ήταν τα κριτήρια της ομορφιάς στην αρχαιότητα.

Αριστερά, η Ειρήνη Παπά σε νεαρά ηλικία. Δεξιά, στην ωριμότητα.
Αριστερά, η Ειρήνη Παπά σε νεαρά ηλικία. Δεξιά, στην ωριμότητα.

Βασικός υπεύθυνος για το συγκεκριμένο μάρκετινγκ της ηθοποιού ήταν, σύμφωνα με τις γραφές, ο Αλέκος Σακελλάριος, που την είδε με πλισέ φουστάνι και την αποκάλεσε «ζωντανή Καρυάτιδα». Τίθεται αυτομάτως το ερώτημα αν ο Σακελλάριος είχε περάσει από την Ακρόπολη ή την Αμφίπολη για να δει πραγματικές Καρυάτιδες από κοντά, για να δει και τα χαρακτηριστικά τους και τη σωματική τους διάπλαση, αλλά αξίζει να θυμηθούμε ότι ο Σακελλάριος είχε χιούμορ. 

Μου είπe o κυρ-Αλέκος ότι θα με πάρουν για κάστινγκ, αλλά περιμένω αιώνες, κι έχω αρχίσει να αποσυντίθεμαι

Είτε σοβαρολογούσε είτε αστειευόταν, ο Σαλκελλάριος έτσι προώθησε την Παπά στη «Φίνος Φιλμς», και με τη σειρά του ο Φιλοποίμην Φίνος έτσι την προώθησε στο εξωτερικό. Για άλλη μια φορά, εκμεταλλευτήκαμε τους απανταχού φιλέλληνες.

Λεπτομέρεια της διάσημης φωτογράφησης της Παπά όπου είναι βαμμένη και χτενισμένη ώστε να μοιάζει με με ένα παρακείμενο αρχαιοπρεπές ανδρικό (!) γλυπτό, αλλά αυτά είναι λεπτομέρειες όταν το προϊόν έχει ήδη κατοχυρωθεί.

Λέω εκμεταλλευτήκαμε τους κουτόφραγκους γιατί την προωθήσαμε ως πρότυπο ελληνικής ομορφιάς, ενώ στην πραγματικότητα η Ειρήνη Παπά ήταν εμφανέστατα πρότυπο αλβανικής ομορφιάς, καταγόμενη από το παραδοσιακά αλβανόφωνο Χιλιομόδι Κορινθίας.

Εθνογραφικός χάρτης της Πελοποννήσου, 1890. Με κόκκινο σημειώνονται οι αλβανόφωνες περιοχές. 

Τέτοιες βγάζει η Αρβανιτιά, όταν βάζει τα δυνατά της!