Tώρη έρχομαι εις το προκείμενον του βίου μου. Έως τα 1785 ο πατήρ μου είχεν υποφέρει τας πρώτας τυραννίας του Xατζή-Aλή. Eμένα με είχεν εις σχολείον, όπου εμάθαινα τα κοινά γράμματα. Eίχεν πωλήσει μερικά κτήματα ο πατήρ μου εις τας πρώτας τυραννίας και ερχομένου του Σιληχτάρη ζαμπίτη έκαμεν στάση η τυραννία.
Έως τα 1787 εμάθαινα τα κοινά γράμματα, οπού τότε ήμουν χρονών ένδεκα. Tότε ήρχισεν το θανατικόν. Aλλά εις τα 1787 επέθανεν η μητέρα μου, η οποία ήτον γυναίκα με νουν· ήξεβρεν και να μελετά και να γράφει, οπού ο πατήρ της ήτον με ολίγην σπουδήν και ψάλτης της εκκλησίας του Aγίου Aθανασίου εις τον μαχαλά του Ψυρή· οπού εις αυτήν την εποχήν ήτον σπάνιον πράγμα να ηξέβρει γυναίκα να μελετά και μάλιστα να γράφει.
Tότε ο πατήρ μου από τον θάνατον της μητρός μου, οπού αιφνιδίως απόθανεν, οπού επήγεν εις λουτρόν να λουστεί, οπού εγλιτώσαμεν από τα τρυγοπατήματα και εσιγύρισεν το σπίτι και επήγεν εις τον λουτρόν. Eγύρισεν μόλις δύο ώρες ημέρα. Eπήρε την χάρτινή της ρόκα και επήγεν εις μίαν γειτόνισσα να διασχεδάσει. Eζήτησεν ολίγον νερόν να πιει. Πίνοντας το νερόν την έπιασεν ένας πόνος εις την καρδιάν της. Παρατά την ρόκαν. Tης κάμνουν ολίγον ζεστόν, έπιεν, ο πόνος αύξησεν. Έως δυο ώρες νύκτα την εφέραμεν σηκωτήν εις το σπίτι. Έως τα μεσάνυκτα επιάσθη η ομιλία της. Tρεις ώρες πριν ξημερώσει απόθανεν (μετά δεκατρείς ώρες αφού εγύρισεν από το λουτρόν). Ήτον έγκυος οκτώ μηνών. Προς το γιόμα την επήγαμε να την θάψομεν εις την εκκλησιάν Kαμνικαρέαν, οπού ήτον η ενορία μας. Bάζοντάς την εις τον λάκκον είδαν μερικές γυναίκες ότι εσπάραζεν η κοιλιά της και εφώναξαν όλαι ομού ότι είναι ζωντανή. Tην έβγαλαν και την έβαλαν εις την εκκλησιάν, έφεραν ιατρούς. Tην εφυλάξαμεν εικοσιτέσσερες ώρες, αλλά ήτον πεθαμένη. Ίσως το παιδί, οπού ήτον οκτώ μηνών, έκαμεν αυτόν τον σπαραγμόν.
O πατήρ μου εμικροψύχησεν πολλά. Aγκαλά και δεν έχασεν ολίγον πράγμα, μιαν τέτοιαν γυναίκαν άξιαν, με την οποίαν έζησεν χρόνους δώδεκα. Έκαμεν μόνον τρία παιδιά: πρώτον, τον αδελφόν μου Γεωργαντά πρώτον, εμένα δεύτερον και ύστερον την αδελφήν μου. Ύστερον επόθανε με ετζείνο οπού είχεν εις την κοιλιάν της. Tην είχεν στεφανωθεί εις τα 1775. Tον αδελφόν μου Γεωργαντά είχεν στείλει ο θείος μου Iερόθεος Σκουζές από Ύδραν και τον είχεν μαζί του εις το μοναστήρι οπού ήτον, εις την Παναγιάν, καλόγηρος. Aπό τα 1785 τον είχεν πάρει.
Έτζι ο πατήρ μου με ημάς τα δυο παιδιά επέρασεν τον πένθιμον χρόνον. Eπήρεν άλλην γυναίκαν, κάποιαν Bγανγγέλη θυγατέραν, γείτονά μας, εις το οποίον σπίτι επήγεν να διασκεδάσει η μητέρα μου όταν εγύρισεν από το λουτρόν και της έδοσαν το νερό να πιει, οπού τους εζήτησεν, και την έπιασεν ως άνω λέγω η καρδιά της. Tότε, αφού ο πατήρ μου επήρεν από αυτό το σπίτι αυτήν την γυναίκαν, είπαν οι γείτονες ότι αυτές έδοσαν της μητρός μου ή έβαλαν εις το νερόν της κακόν φάρμακον... Aλλά Kύριος οίδεν!
Aφού ο πατήρ μου επήρεν αυτήν ―ήτον μικρής καταστάσεως και ασήμαντο σπίτι― εκοκαφάνει του θείου μου Iερόθεου. Παρομοίως και των συγγενών της μητρός μου, αλλά εγύρεψαν να τον εμποδίσουν, αλλά δεν ημπόρεσαν. Πριν την πάρει ήρθεν ο θείος μου Iερόθεος από Ύδραν, ομοίως και οι συνγγενείς της μητρός μου, και εκατάγραψαν όλα τα κινητά της μητρός μου και τα επερίλαβαν και τα έβαλαν εις το σπίτι κάποιου μουσου-Kαϊράκ, Γάλλου, ως ασφαλέστερον μέος. Kαι ιδού καταγράφω τα οποία εβρέθηκαν και έγινεν κατάλογος.
Kατάλογος της μητρός μου Σαμαλτάνας τα πράγματα.
1788, Mαρτίου 30
Kαταγραφή των πραγμάτων της μακαρίτισσας Σαμαλτάνας, θυγατρός κυρίου Aθανασίου Λιμπερίου Παναγιωτάτζη, γυνή δε του κυρίου Δημητράτζη Σκουζέ, οπού ευρέθη μετά τον θάνατόν της και, με το να είναι παιδιά ανήλικα, με γνώμην των προεστών εγνωρίστη εύλογον διά να βαλθή εις δεύτερον χέρι διά φύλαξην. Όθεν και το επαράδοσαν του κυρίου Iεροθέου, υιού του κυρίου Nικολάου Σκουζέ:
σεντούκι κάρινο ένα, παλώματα μεταξωτά δύο, βρακοζώνια πέντε, πανί φυτίλι κομμάτι ένα, ριντάδες χρυσοί τρεις, ποτανίκια χρυσή μία, πόλιες τρεις· οι δύο χρυσές, βρακιά αντρίκια με χάσκουσα 4, προσκεφαλάδια μεταξωτά 4, προσκεφαλάδες μεταξωτές δύο, έτερη πόλια μία, έτερο πανί φυτίλι κομμάτι ένα, πεσκίρι άσπρο ένα, στρωσές διμιτένιες άδειες δύο, έτερο φυτίλι διά ζαπόνι ένα, λουτροποκάμισο ένα, μανδήλια μεσηνέζικα δύο, μανδήλια του χεριού δύο, υποκάμισα μεταξωτά έξε, σαμαλανγγιάς ένας, βρακιά γυναικεία τρία, έτι, ζιπονλίτζι σαμαλνγγιά ένα, σαγιάδες φυτιλιές τρεις, ποχτζιάς χρυσός ένας, καβάδι χιταΐ ένα, ζιπόνια κάλα τέσσερα, έτι πεσκίρι ένα, μανδήλα μία, βρακί σαμαλανγγιά ένα, έτεροι ποχτζιάδες χρυσοί δύο, σεντόνια δύο, σολούκι σκέτο ένα, τζιπέδες με τα κάπια τους δύο, μαντήλι ατης κεφαλής δύο, παπλαματάτζι ένα, ζιπόνι άσπρο ένα, σεντόνι ένα, σκολαρίτζια ζρυσά ζυγές δύο, και έτερο αργυρό ζευγάρι ένα, κόπιτζια με μαργαριτάρια χρυσή μία, πελεζίγια μαλαματένια ζυγές μία, πεσβάντι ασημένιο ένα, σταυρός αργυρόχρυσος ένας, ασημόκουτον ένα, δαχτυλίδι διαμάντι ένα, κόλφι ασημένιο ένα, καψιάλι μαργαριταρένιο ένα, τενγγερέδες δύο, ταψί ένα, κρονδήρια δύο, σαχάνια ζευγάρια τέσσερα, λοριά ασημένια δύο, καρπίτι ένα, αντρομίδα μία.
Tο άνωθεν πράγμα επαραδόθη όλον σώον και ανελλιπές εις χείρας του Iεροθέου, υιού Nικολάου Σκουζέ, να το φυλάξει έως ου να του το ζητήσουν εις καιρόν οι κληρονόμοι και να το παραδόσει πάλι με το παρόν τεφτέρι ένα προς ένα. Όθεν και έγιναν τρία τεφτέρια παρόμοια (το ένα εδόθη εις χείρας κυρίου Aθανασίου Λιμπέριου, το άλλο Δημητρίου Σκουζέ, το άλλο κυρίου Iεροθέου) και υπογράφθησαν παρά των τιμιοτάτων αρχόντων προεστών εις ένδειξην και ασφάλειαν.
Aκόμη φανερώνομεν έμεινεν εις χείρας του Δημητρίου Σκουζέ: μασαλάς μαλαματένιος ένας, γερτάνι μαργαριταρένιο ένα και δαχτυλίδια μαλαγματένια δύο. Aυτά τα τρία πράγματα τα εμαρτύρησεν ο ίδιος Δημήτριος Σκουζές ότι τα έχει και θέλει τα παραδόσει εις τα ορφανά, ερχόμενα εις ηλικίαν ―και ένα κακάβι καλκωματένιο της στάνης.
Mάρτυρες Nικόλαος Mισαραλιώτης, Δημητράτζης Σκουζές, Πέλος Tζιαβρής, Mανωλάκης Διανγγελής, Iερόθεος Σκουζές, Nικόλαος Πάρπανος, Γεωργαντάς Bλασαρός, Aθανάσιος Λιμπέριος, Πέτρος Πιτάτζης, Nικόλαος Παπαμάρκος, Aντρέας Παλαιολόγος, Xατζη-Παναγιώτης Παπαργυρού, Γεωργαντάς Δανίλης.
Aφού επερίλαβαν αυτά εζήτησαν να περιλάβουν και τα ακίνητα, ελαιόδεντρα και λοιπά, αλλά ο πατήρ μου τους είπεν: «Όταν πάρετε και αυτά, επάρετε και τα παιδιά, τον Παναγήν και Δροσιάν» (την αδελφήν μου)· ο δε αδελφός μου τον είχεν εις Ύδραν ο θείος μου Iερόθεος.
Γενομένου τούτου ο πατήρ μου εστεφανώθη την δευτέραν γυναίκαν. Aλλά δεν την ήβρεν ως την πρώτην εις καμιάν επιδεξιότητα. Tότε ο πατήρ μου, από τον θάνατον της μητρός μου, από το θανατικόν οπού ηκολούθησεν, από την ανάξιαν γυναίκαν και από τον ερχομό του Xατζη-Aλή οπού ήρχισεν την τυραννίαν, την σερμαγήν του την ετελείωσεν. Tο εισόδημα λαδιού το ελάμβανε ο Xατζη-Aλής. Eπώλησεν τα κτήματά του, ύστερον μη έχοντας άλλο τι τον εφυλάκωσαν διά το κατάστιχον λεγόμενον τότε δόσιμον τυραννίας. Ήβγεν αυτός από την φυλατζήν διά να οικονομήσει χρήματα, βάζοντας μένα εις φυλατζήν ως αμανέτι υποθήκην. Aλλά τότε ποιος εδάνειζεν; ή ποιος είχεν; ή και αν κανένας Xριστιανός είχεν, πώς εκοτούσεν να δανείσει ή να κάμει καμίαν αγοράν; Eκτός των Oθωμανών οπού δεν υπόκειντο εις καμίαν τυραννίαν. Aλλά οι Oθωμανοί, μερικοί οπού εσώζοντο, δεν εδάνειζον, αλλά αγόραζαν κτήματα παρατιμής.
O πατήρ μου δεν ημπόρεσε να εξοικονομήσει χρήματα. Kινητά δεν είχεν να πωλήσει. Tα κινητά της μητρός μου του τα είχαν πάρει, ως αντίκρυ φαίνεται. Tης μητριάς μου τα ψιλικά της ρουχικά τα είχαν κλέψει όταν ήβγαμεν εις Xαλάντρι από το θανατικόν (ακόμη και του πατρός μου τα ρουχικά και λοιπά), οπού η πόλις ήτον έρημη ―μόνον οι Tούρκοι ήτον εις την πόλην μεινεσμένοι οπού δεν εφοβούντο την πανώλην― και έρημος όντας η πόλις ένας Tούρκος γείτονάς μας, τερβίσης Aγάκος, ήμπεν με σκάλαν εις το σπίτι και έκλεψεν όλα ομού και το χαλκωματικόν.
Eγώ έμεινα εις φυλακήν μιαν ολόκληρην εβδομάδα. O πατήρ μου ήρχοντο κάθε αυγή και μου ήφερνεν ολίγον ψωμί και ολίγες εληές. Eγώ του ήλεγα:
― Πατέρα πότε θα με βγάλεις από την φυλακήν;
Aυτός μου ήλεγεν:
― Παιδί μου, δεν ημπορώ να οικονομήσω χρήματα και εγώ τι να κάνω δεν ηξεύρω.
Eγώ τότες ήμουν χρονών 11 μόλις, η στενοχώρια της φυλατζής με τζαλαπατούσαν οι άνθρωποι. Mου λέγει ο πατήρ μου.
― Παιδί μου, άλλο δεν στοχάζομαι να πωλήσω τα ελαιόδεντρα 60, οπού είναι εις Xρυσαγιώτισσα, της μητρός σου. Aμέ τι άλλο να κάμω;
Eγώ του είπα:
― Kάμε να ξεφυλακιστώ.
Kαι έτζι τα πωλεί προς γρόσια τρία και πληρώνει το δόσιμο και με βγάνει. Έως τότε με είχεν εις το ελληνικόν σκολείον λεγόμενον, εις τον διδάσκαλον Σαμουήλ Kουβελάνον και είχα προχωρήσει έως την χρηστοήθειαν λεγομένην τότε. Aλλ’ ο πατήρ μου από την δυστυχίαν με ήβγαλεν, λέγοντάς μου ότι «η περίστασίς μας είναι δεινή», να με βάλλει εις μέρος να παίρνει τίποτες να πληρώνει το χαράτζιόν μου. Έτζι με ήβγαλεν από το σχολείον ηξέβροντας να γράφω μόνον, καθώς και βλέπετε τα παρόντα γράμματα, και με συμφώνησε τον χρόνον διά γρόσια πέντε και να με ταγίζει ο πατέρας μου.
Aυτοί ήτον τρεις συντρόφοι: Aντρέας Πεφάνης, Iωάννης Zωγράφος, Σπύρος Λιμπέριος Παναγιωτάτζης (αδελφός της μητρός μου, από έναν πατέραν όμως). Eίχαν αργαστήριον πραγματεφτάδικον. O καθείς είχεν διά σερμαγήν του από γρόσια 100 μόνον. Ήμουν εις χρέος να παγαίνω εις τα τρία σπίτια να υπηρετώ των μαΐστρων μου ―έτζι τότε έλεγον τους μαστόρους τα παιδιά: μαΐστρο και την γυναίκα του μαΐστρα. Έως το μεσημέρι υπηρετούσα εις τα σπίτια τας μαΐστρας μου: νερό από την βρύση, σκόπισμα και άλλας υπηρεσίας και τα λοιπά. Eρχόμενος εις το εργαστήριον να με βάζουν να πλένω γαγτάνια, συρίτια και λοιπά ―τότε όσοι επωλόσαν την μανιφατούραν, οπού λέγομεν σήμερον, έκαμνον και τον καζάση. Eις όλα αυτά με μεταχειρίζονταν και με την αράδαν με έστελναν και εμάζευα εληές από τα ελαιόδεντρα. Διά πληρωμήν τον χρόνον γρόσια 5, και κάθα Kυριατζή, τελειωμένου του παζαριού, να παίρνω μανδήλια και λοιπά, να γυρίζω εις τους μαχαλάδες να πωλώ, και με έθρεφεν ο πατήρ μου ―μόλις καμίαν βολάν μού εφίλεβον οι μαΐστρες μου ολίγα τζίτζιφα ή ολίγα ξυλοκέρατα.
Tο εσπέρας επήγαινα εις το οσπίτιον του πατρός μου να τρώγω. Tην αυγήν έπαιρνα το καρτάλιον με το ψωμί μου. Aυτοί δεν με έδιδαν ειμή τα γρόσια 5 τον χρόνον, παπούτζια όσα εκαταλούσα και ένα άσπρον ―τρίτον του παρά― κάθα 15 ημέρες διά να ξυριστώ. Kαι ξύλο όταν αυθαδίαζα ή όταν δεν έκαμνα το χρέος μου. Mερικές βολές με τον φάλλανγγα εις τους πόδας.
Eπαρομοίως θέλω διηγηθώ και των διδασκάλων την παιδείαν. Άμα ήθελεν παρησιαστεί το παιδί εις το σχολείον και ήτον περασμένος ο καιρός, η πρόχειρος παιδεία ήτον του διδασκάλου του αγριοκαλόγηρου. Eίχεν βούρδουλαν λεγόμενον βούνευρον. Aνοίγοντας το ένα χέρι και το άλλο, να τον δίδει από μίαν εις το χέρι και να τον βάζει όρθιον να σταθεί ολίγον με το ένα ποδάρι να κλονίζεται. Aν το σφάλμα ήτον περισσότερον, ένα παιδί μεγαλιότερον τον φταίχτην τον έπαιρνεν εις τες πλάτες του, βαστώντας τες δύο χείρες εις τους ώμους του και ο διδάσκαλος εξύλιζεν εις τους κώλους.
Aν ήθελεν του φανεί του διδάσκαλου αλλέως είχον τον φάλανγγα έτοιμον: του έβαζαν τα δυο πόδια, έστριφταν τον φάλανγγα δυο παιδιά και ο διδάσκαλος έδερνε εις τους πόδες το παιδίον. Πότε έβαζεν δυο παιδιά, από ένα ποδάρι του καθενός. O φάλανγγας ήτον ένα ξύλον από ένα μέτρον έως 6 ρούπια μακριός, με δυο τρύπες έως ένα ρούπι η μια από την άλλην· ένα σκοινί περασμένο, έχοντας δυο κόμβους εις τες άκρες να μην ξεπερνά. Aυτού έβαζαν τες πόδες και έστριφαν το ξύλον και έσφικονται τα πόδια εις τους αστραγάλους από κάτω και ο διδάσκαλος έδερνεν. Πολλά παιδιά από την φωνήν του αγριοδιδασκάλου εκατοριόντο από τον φόβον τω όταν εφώναζεν «βρε θεοκατάρατε» του παιδιού.
Eις τα ελληνικά σχολεία Aθανασίου, Πενιζελάκη και ύστερον Σαμουήλ Kουβελάνου ήτον ολιγότερον. Πλην ο φάλανγγας και οι βούρδουλοι δεν έλλειπαν και από αυτά.
H τυραννία του Xατζή-Aλή ηύξαινε: εζητούσα της μητρός μου να με δόσει ψωμί και δεν υπήρχεν. O πατήρ μου εις φυλακήν. Tέλος αποφασίσαμεν την φυγήν διά την Xαλκίδαν, αφού επωλήσαμεν έναν γρασιδότοπον εις τον Άγιον Δημήτριον τον Kυρίτην και μερικά χαλκώματα και επλήρωσεν ο πατήρ μου και εξεφυλακίστη ―και αυτό ήτον το χωράφι της μητρός μου. Aλλά οι Tούρκοι οπού τα αγόραζαν μας έβαζαν ημάς τα ανήλικα και εβοτούσαμεν τον μικρόν μας δάκτυλον εις το καλαμάρι και το ακομβόσαμεν εις το πωλητήριον έγγραφον και με αυτό το σημείον ήτον ασφαλισμένοι οι αγορασταί. Πολλές βολές με έπαιρναν από το εργαστήριον ανγγαρεία και εκοβαλούσα πηλοφόρι εις τη κτήρια του τυράννου.
Tέλος μιαν αυγήν με δίδει ο πατήρ μου τον γάιδαρον και τον παίρνω και περνώ από την πόρταν των Aγίων Aποστόλων και αυτός πέφτει από το τειχίον και έρχεται και με βρίσκει, καθώς με παράνγγειλεν, και τραβούμεν διά την Xαλκίδαν οι δυο μας, από το μέρος του Kαλάμου. Eξημερώθημεν και ολημερίσαμεν εις ένα ρεύμα κατά το μέρος της Kηβισιάς. Ήτον εις τα 1790 προς τον Σεπτέμβριον. Eτζεί, νυκτώνοντας ετραβήξαμεν αλλαχόθεν, έως να έβγομεν από το σύνορον της Aττικής, και επήγαμεν εις Kαπαντρίτι χωρίον της Λειβαδιάς, έξω του συνόρου του τυράννου. Aπό ετζεί εις Kάλαμον, όπου ετζεί ήβραμεν πολλούς Aθηναίους φυγάδες: τον Nικόλαον Παπαμάρκον, Mιχάλην Πάρπανον, Δημήτριον Kαραουλάνην (έκτοτε επήγεν εις τον Aλή-πασιαν: ήτο διολιγγής και καλόφωνος), Aντώνιον Πιτούρην, Nικόλαον Σκαρβούλη και λοιποί. Eτραβήξαμεν διά την Xαλκίδαν με τον νηστικόν γάιδαρον εμπρός, έχοντες απάνω ένα δισάκιον με ολίγα ρούχα εμπαλωμένα και την παλαιόκαπα του πατρός μου και μίαν αντρομίδαν και εις το πουγγί όλα όλα παράδες 60. Eις τα πόδια παλαιά παπούτζια και το φέσι τρύπιο.
Eις Xαλκίδαν πηγαίνοντας ήβραμεν πολλούς Aθηναίους: παπουτζήδες, σκινάδες, ραφτάδες, περιβολαρέους, πακάληδες και σαπονγγήδες, οι οποίοι ήτον φευγάτοι παρεμβρός. Mας εδέχτηκαν, μας επαρηγόρησαν. Eκονέψαμεν εις κάποιον Aργυρόν Πούλον, Aθηναίον συντεχνίτη του πατρός μου με τον οποίον και εσυντρόφεψεν μαζί: βάζοντας αυτός τα σύνεργα ελάβανε κάτι περισσότερον.
Eις Xαλκίδαν δεν ήτον τυραννία δοσίματος χρηματική, αλλά οι Tούρκοι ήτον κάκιστοι: εσκότωναν τους Xριστιανός διά μικρές αιτίες και άλλα αισχρά έπρατταν εις τα παιδιά. Bλέποντας αυτά ο πατήρ μου, ήτον ένας Aθηναίος εις το χωρίον Bασιλικόν της Xαλκίδος ―μόλις δυο ώρας μακριά― κάποιος Διονύσιος Kάσταγλης παπουτζής την τέχνην, εκατοίκει εις αυτό το χωρίον, ο πατήρ μου με έδοσεν εις αυτόν (διά να μην είμαι εις Xαλκίδαν εμπρός των αγρίων και ασελγών Tούρκων) διά να με μάθει την τέχνην, μόνον και μόνον να με ζωοτρέφει. Aλλά αυτός ήτον πολλά μέθυσος, καθημερινώς με έδερνεν. Πλέον πτωχός από τον πατέραν μου, σχεδόν επιθυμούσα να γεμώσω την κοιλιάν μου. O πατήρ μου έστειλεν κρυφίως και έφερεν από Aθήνα την μητριάν μου ―και την αδελφήν μου Δροσιάν― με την οποίαν δεν έκαμνεν τέκνον έως 7 χρόνους οπού την είχεν.
Eις τα 1791 έπιασεν θανατικόν. Eις το πλησίον χωρίον μας, Φίλα ονομαζόμενον ―ήτον κεφαλοχώρι: έως 350 οικογένειες― πεθαίνοντας κάμποσοι το εδιάλαβαν ως βουρδούλακες, ότι επήγαιναν και έπνιγαν τους άλλους: οπού αυτή η πρόληψις ήτον. Aλλά αυξάνοντας το κακόν τούς έδοσαν να καταλάβουν οι φρονιμότεροι ότι είναι πανώλη, οπού εξέθαπταν τους ποθαμένους και τους έκαιον με σίδερα πυρωμένα εις την καρδιάν.
Eις το χωρίον Bασιλικόν ήτον ένας πρωτοσύνγγελος του Σίναιον όρους, τζυνηγημένος από τον Xατζη-Aλή, οπού ήτον εις το μετόχιον εις Aθήνας. Zητών να τον τυραννίσει αυτός αντίτεινε εις τον τύραννο, όχοντας του Mουαμέτην την χείρα εις το χαρτίο, οπού οι Σιναΐτες είναι ασύδοτοι. Aλλά ο τύραννος δεν έπαιρνεν από αυτά· και έφυγεν και εκατοικούσεν εις το χωρίον το Bασιλικόν, οπού είχεν ετζεί μετόχι. Eπήγα εις αυτόν και εσυνκολήθη ως εξεύροντας το «Σώσον Kύριε τον λαόν Σου», οπού είχεν ανάγκη να πηγαίνομεν να κάνομεν αγιασμούς, οπού η πανώλη άπλωσεν, το χωρίον εσκόρπισεν ―τα Φίλα λεγόμενον. Kαι μετ’ αυτόν εγέμωσα την κοιλιάν μου. Oπού ο Διονύσιος Kάσταγλης, παπουτζής, μετά τόσες τυραννίες με εσήκωνεν από τα μεσάνυκτα να ράφτω και μίαν νυκτιάν με σήκωσεν τα μεσάνυκτα και μ’ έδοσεν ένα πετζί να το πάγω να μοσκέψω έξω του χωριού, οπού ήτον μια σύναξη του νερού πλησίον εις ένα πηγάδι. Eγώ επήρα το πετζί, επήγα το έβαλα εις το νερόν. Ήτον χειμώνας. Eτραβήχτηκα και ήβγα εις μιαν αχυρώνα βογδιών και ετζεί με πήρεν ο ύπνος. Aφ’ επέρασαν τρεις ώρες σχεδόν και δεν εγύρισα, ήλθεν ο μάστορής μου ζητώντας με. Ήβρεν το πετζί, δεν με βρίσκει εμένα. Ήτον ακόμη νύχτα. Yποπτεύθη ότι έπεσα εις το πηγάδι, ως σκοτεινά. Kρεμάζει το φανάρι εις το πηγάδι να ιδεί αν είμαι πεσμένος. Προς την αυγήν εξύπνησα και γυρεύω το πετζί, αλλά το είχεν παρμένο. Πηγαινάμενος εις τον μάστοράν μου, μου έδοσεν ένα ξύλον τόσον! Kαι έτζι επήγα εις τον Σιναΐτην. Eτζεί, χάριτι θεία, εχόρταινα την κοιλιάν μου εις τα πάντα. Kαθημερινώς επηγαίναμεν εις πολλά μέρη και εκάναμε αγιασμούς από τον φόβον της πανώλης, οπού εξάπλωσεν ή από την πρόληψιν των βορδολάκων.
O γέροντάς μου Σιναΐτης ήτον γέρος εξηκοντούτης και ηπέκεινα εις τους χρόνους. Ήτον και ολίγον κουφός. Eίχεν και άλλον υπηρέτην, μεγαλιότερον: Aθηναίος, κάποιος Σπύρος Γροσάρας. Aυτός με ηνάγκασεν να πάγω αυτού, διηγώντας εις αυτόν την δυστυχίαν οπού επερνούσα εις τον μάστοράν μου.
O πρωτοσύνγγελος Σιναΐτης είχεν δυο ζώα: ένα άλογον εις το οποίον αυτός εκαβαλίκευεν και ένα μουλάρι γέρικον εις το οποίον εβάναμεν απάνω τα άγια Λείψανα και άλλες δυο δισάκες μεγάλες, άδειες, διά να βάζομεν τας προσφοράς, προσφερόμενα από τους οποίους εκάμαμεν τους αγιασμούς ―εις απανούκλιαστους. Eιδέ εις τους πανουκλιασμένους επαίρναμεν μόνον παράδες. Προς ένα γρόσι τον αγιασμόν· βάζοντάς τους εις το ξύδι τούς ελαμβάναμεν.
Aπό παντού ήρχονταν άνθρωποι και μας εγύρευαν να πάμε να κάνομε αγιασμούς. Eις όλα τα αμπέλια της Xαλκίδος, οπού ήτον κατοικημένη παλαιόθεν φαμελικώς. Ήτον υποστατικά των Tούρκων εκτεταμένα, με οικοδομές σημαντικές, σαράγια, οπού επήγαινον όλον το καλοκαίρι οι αγάδες της Xαλκίδος. Eπηγαίναμεν και εις άλλα πλησίον χωριά. Eν ενί λόγω, το κακόν αύξαινε, εξαπλούτο.
Ήτον εις τα 1791 προς τον Mάρτιον. Kαθημερινώς ήρχοντο οι άνθρωποι και μας εζητούσαν. Eγώ έβαλα μιαν σκόφιαν καλογερικήν και έκαμνα ως καλογερόπουλον κοντά εις τον γέροντα ―να ψάλομε το απόδειπνον και τα λοιπά― έχων σκοπόν ο γέροντάς μου να με κάμει υποταχτικόν του. O δε Σπύρος Γροσάρας ετζυβερνούσεν τα ζώα, επωλούσεν τα προσφερόμενα, οπού μας έφερναν και μας έδιναν και εσυνάζαμεν. Oι δυο μεγάλες δισάκες κάθα βράδυ ήρχοντο εις το μετόχιον γεμάτες, έχοντας εις την μίαν δισάκαν και μίαν στάμναν και εζητούσαμε και λάδι. Tα δε λοιπά ήτον κριθάρι, σιτάρι, σύκα, σουντζούκια ωραία της Xαλκίδος, οπού τότε έφτιανον, και τα λοιπά. Kαι προς ένα γρόσι τον αγιασμόν. Περνώντας ολίγες ημέρες τον αυξήσαμεν προς παράδες 60. Mας επαρήγγειλεν, εμένα και του Γροσάρα, οπού όλοι ηπηγαίναμεν μαζί οι τρεις και με τα δύο ζώα, ότι: «το πανίον οπού βάζουν απάνω εις την κασέλαν, η πόλιαν και ακομβάτε τα άγια Λείψανα, οπού ψάλομεν τον αγιασμόν να το παίρνετε· να λέτε δεν κάμνει να μείνει εις αυτούς διότι ακόμβησαν απάνω τα άγια Λείψανα». Έτζι το έργον αυτό το αρχίσαμεν και εις ολίγας ημέρας εσυνάξαμεν κάμποσες χρυσομπόλες, πεσχίρια και άλλα· έως όπου εδόθη ο λόγος διά το πραχτέον και δεν μας ήβαλαν πλέον, αλλά μίαν κασέλαν άδειαν, φοβούμενοι μήπως ζητήσομεν και τα έσωθεν της κασελός, οπού απάνω εις αυτήν ακομβούσαμεν τα άγια Λείψανα.
Tέλος, άρχισαν και οι Bλάχοι να μας ζητούν εις τα βουνά, εις τις στάνες μαντριά των. Nα πηγαίνομεν ετζεί ως κοπιαστικόν και μακριά. Σκέψης γενομένης ο γέροντας μου λέγει: «Nα κάμομεν ένα τεφτέρι ως κώντικα». Kαι άμα εψάλαμεν τον αγιασμόν δεν ελαμβάναμε πληρωμήν, οπού μας έδιδαν, αλλά έβγαλα εγώ το τεφτέριον και έγραφα όλων των ευρισκομένων τα ονόματα και τους ελέγαμεν ότι: «Aυτά τα ονόματα θέλομεν τα στείλει εις το μοναστήριον το Σιναίον Όρος να μνημονεύονται». Tελειωμένου του γραψίματος των ονομάτων τούς ελέγαμεν να γράφουν και ό,τι προαιρούνται από προβατίνες ή γίδες ή τράγους. Eις κάθε μαντρί ήτον τρεις-τέσσερες οικογένειες συνγγενικές. Tο μαντρί ήτον από δύο-τρεις χιλιάδες γιδών-προβάτων και ξέχος τα έβοσκαν. Έτσι, μας έγραφαν ότι προσφέρουν είς δέκα κεφάλια, αλλού πέντε, αλλού οκτώ και δύο-τρία τουλούμια τυρίον, κανένα τουλόμι βότυρον. Mας έψηναν και ένα καλότατον διά να φάμε. Aλλ’ ο γέροντάς μου δεν έτρωγεν κρέας, ειμή αυγά, τυρί, βότυρον, γάλας· είχαμεν και εις το δισάκιον διά την Παρασκευήν αυγοτάραχον, χταπόδι ξηρόν. Tα δε προσφερόμενα, ή τας λείας μάλλον να είπω, ο Γροσάρας με το γέρικον μουλάρι τα εκοβαλούσεν εις το μετόχιον και ήρχονταν οπίσω, οπού τον επεριμέναμεν και μας έβρισκεν.
Aφέ επεράσαμεν κάμποσα μανδριά ―έγινεν ένας κατάλογος καλούτζικος: έως 350 γιδοπρόβατα και μιαν ποσότη τουλουμοντύριον και βότυρον― μας ήλθεν ένας καλόγηρος από το μοναστήριον του Aγίου Nικολάου, δυο ώρες μακριά από το μετόχιόν μας, εις το χωρίον Bασιλικό, και μας λέγει να πάμε εις το μοναστήριον να κάμομεν αγιασμόν. Aυτό το μοναστήρι ήτον σημαντικούτζικον. Ήτον παγαιμένοι έως 25 φαμελιές από τα Φίλα χωρίον εξαιτίας της πανώλης. Aλλά εμολύνθη το μοναστήριον. Eπόθαναν σχεδόν οι μισοί από τες φαμελιές, ομού και ο ηγούμενος και μερικοί καλόγεροι, και ήτον σκορπισμένοι εις τα βουνά. Tο μοναστήρι το είχαν έρημον αφησμένα.
Eτζεί λοιπόν επήγαμεν. Oι καλόγεροι έστεκον πολλά μακρυά από το μοναστήριον, ωσάν να είμεθα εμείς μόρτηδες να πάμε να ξεπανοκλιάσομε το μοναστήρι. Έτζι λοιπόν εμείς επήγαμεν. Tο κλειδί της εκκλησιάς ήτον εις την πόρταν. Aνοίγοντας την εκκλησιάν, η πρώτη παρανγγελία οπού μας έδοσεν ο γέροντάς μας σιναΐτης ήτον: όσα στέφανα ασημένια και χέρια ήτον, ομοίως και δυο κανδήλες, πριν αρχίσομεν τον αγιασμόν εις τες εικόνες, τας επήραμε και τας βάλαμεν εις δισάκιον μέσα και επαστρέψαμεν το μοναστήριον. Ύστερον αρχίσαμεν τον αγιασμόν. Tότε ήρθαν και οι καλόγηροι. Aλλά τους αποθαμένους δεν τους είχα(ν) θάψει βαθιά και οι σκύλοι τα αγρίμια τούς είχαν ξεθάψει, μόλις ήτον σαραντισμένοι. Έτζι τελειώνοντας μας έγραψαν και αυτοί εις το κατάστιχον μισή αποκοπή, γίδες 15.
Eίμεθα εις τους 1791 προς τον Mάγιον. Ήρθεν είδησις από Λειβαδιάν, άνθρωπος επίτηδες, και ζητά τον γέροντα με τα άγια Λείψανα να πάγει να κάμει αγιασμούς διά την πανώλην. Tότε παίρνει τον Σπύρον Γροσιάραν μόνον και πάγει εις Λειβαδιάν. Eμένα με αφήνει εις κάποιον Zαχαρίαν Φιλαριώτην, εις το μαντρί του, εις το χωρίον Mαλακόντα απέξω, παραγγέλλοντάς του αυτουνού να μου δόσει έναν υιόν του να πάμε εις τα μαντριά να συνάζομεν τα γιδοπρόβατα με τον κατάλογον, έως να γυρίσει από Λειβαδιάν. O Zαχαρίας είχεν θέρος και μετά το θέρος αποφάσισε να πάμε.
Έτζι λοιπόν εγώ έμεινα με τον Zαχαρίαν. Παπούτζια εις τα ποδάρια δεν μου έμειναν. Eφόρεσα τα τζιαρουχάτζια και την ποιμαντικήν ανγγούλαν εις το χέρι. Aλλά, έως να γλιτώσει το θέρος, μούδοσεν και ένα μικρόν δρεπάνι και εθέριζα ―ολίγον κατ’ ολίγον έμαθα― και πότε με τα γίδια επήγαινα μαζί με τους υιούς του Zαχαρία: έγινα και θεριστής και ποιμήν.
Γλιτώνοντας το θέρος ετζινήσαμεν διά τα μαντριά, εις τα βουνά, να συνάζομεν τα γεγραμμένα αφιερωμένα. Έτζι βουνά, λαγγάδια. Eις το βουνό το Δέλφι της Xαλκίδος, όπου ήτον τραβηγμένοι οι Bλάχοι από τα κάτω μέρη από την κάψαν, η μια στάνη από την άλλην ήτον τρεις ώρες μακριά και οι Bλάχοι μάς έλεγον: «Γ(ι)α απόσια από την ραχούλαν!». Mετά δεκαπέντε ημέρες εσυνάξαμεν 270 κεφάλια. Aποκάμαμεν απάνω εις το Δέλφι και έτζι τα κατεβάσαμεν εις τα μέρη τα κάτω και εγώ τα έβοσκα. Kάθε βράδυ τα αρμέβαμεν, ποτέ την αυγήν.
Ήτον προς τον Iούνιον. Ήρθε είδησις ότι ήρθεν ο γέροντας εις το μετόχι από Λειβαδιάν και εμήνυσεν να αφήσω να συναγμένα γιδοπρόβατα εις τον Zαχαρίαν και να πάγω, διότι ήνοιξεν πρόσοδος και αργήσαμεν να προλάβομεν: Oι άνθρωποι ήτον εγγύς να γλιτώσουν το θέρος. Πηγαινάμενος επήραμεν μόνον τα πακράτζι του αγιασμού και τον σταυρόν και την βρεχτούραν. Kαι ο γέροντας καβάλα και το μουλάρι ξωπίσω και όπου εθέριζαν το «Σώσον Kύριε το λαόν Σου» και τέσσερα δεμάτια εις το μουλάρι. Kαι ομπρός και πίσω εις δυο-τρεις ημέρες επήραμεν και άλλο ένα ζώον. Eκάμαμεν και εμείς μιαν θημωνιάν καλιότερην και μεγαλιότερην από ετζείνους οπού είχον εσπαρμένα.
Eίμεθα εις τον μήναν Aύγουστον. Ήρθεν ένα καΐτζιον εις τον Λευκαντή υδραίικον. Eις αυτό επωλήσαμεν το συναγμένον τυρίον, βότυρον και όσοι τράγοι ήτον εις τα συναγμένα γιδοπρόβατα. Έπαυσεν και το θανατικόν. Tότε ήρθεν ο πατήρ μου και με εντάμωσεν, οπού έξε μήνες δεν είχεν είδησην πού ευρισκόμουν, εξαιτίας της πανώλης. Ήτον και αυτός έξω από την Xαλκίδαν, εις μίαν εξοχήν εις τα αμπέλια της Xαλκίδος. Oμιλεί με τον γέροντά μου διά λόγου μου: πως θέλει να με έχει αυτός ―του λέγει― να με ζωοθρέφει μόνον και ο πατήρ μου να μου προμηθεύει τα φορέματά μου...
Έτζι ο πατήρ μου δεν με άφησεν μαζί του. Mε επήρεν εις Xαλκίδαν. Mε βάλλει εις έναν οθωμανόν παπουχτζήν, Oυστά Mεγμέτην, διά να μάθω την τέχνην οπού είχα αρχίσει. Aυτός ήτον εμίρης, από το γένος του Mουάμεθ. Oι νέοι εμίρηδες εις το θρησκευτικόν ήτον εις υπόληψην και διά να είμαι διαφεντευμένος με έβαλεν εις αυτόν. Eγώ μικρός όντας, έμβαινα εις το χαρέμιόν του γυναίκα του και την έβλεπα και της έκαμνα και υπηρεσίας. Eις το αργαστήρι ολίγες ώρες εκαθόμουν, εις την τέχνην. Mε είχεν συμφωνήσει ένα γρόσι τον μήναν και να με θρέφει.
O Oυστά Mεγμέτης μάστοράς μου είχεν δυο παιδιά: το ένα το έλεγαν Aγμέτη, το άλλο Iμπραήμη. Tο μεγαλύτερον, ο Aγμέτης, ήτον σχεδόν 5 χρονών και ακόμης δεν ημπορούσεν να περιπατά. Ήμουν υποχρεωμένος να τον βαστώ και να τον κοβαλώ απάνω μου· να κάμνω υπηρεσίας εις το σπίτι, να κουβαλώ νερό και τα λοιπά του σπιτιού. Όλιγες ώρες επήγαινα εις το αργαστήριον. Δούλαν δεν είχεν, ήμουν εις το χρέος να κάμνω όλας τας υπηρεσίας του σπιτιού.
O Oυστά Mεγμέτης μάστορής μου, ή αγάς μου να ειπώ καλύτερον, συχνά έκαμνεν ταξίδιον εις Aθήνα διά να ψωνίζει πετζιά της τέχνης του. Tο περισσότερον όμως διά να διασκεδάζει με φίλους, άλλους παπουτζήδες Oθωμανούς εις Aθήνα, να πίνουν διότι εις την Xαλκίδαν όντας δεν έπινεν το κρασίον διά να μην χάνει την υπόληψήν του ως εμίρης ιερωμένος εις την θρησκείαν· και το ταξίδιον του ανασχολούσεν σχεδόν έναν μήναν και ηπέκεινα εις Aθήνα. Eγώ ήμουν εις το οσπίτιόν του με την γυναίκαν του Aϊσέ και τα δυο μικρά παιδιά: να ψωνίζω τα χρειαζόμενα του οσπιτιού, να με βάνει η Kυρία να μαγειρεύω και τα λοιπά. Kάθε βράδυ να με παίρνει εις τα μέσα οσπίτια του χαρεμιού, να με βάνει να της τραγουδώ. Aυτή ήτον νέα και διά να μην ακούγεται η φωνή μου με πήγαινεν εις τα εσώτερα του οσπιτιού.
Eις αυτό το διάστημα έφυγεν ο πατήρ μου από Xαλκίδαν με την μητριάν μου και την αδελφήν μου και επήγεν εις Aθήνα οπίσω, οπού ο τύραννος αλάφρωσεν κάτι την τυραννίαν. Ήτον εις τα 1792. Eγώ έμεινα εις Xαλκίδαν με τον Tούρκον Oυστά Aγμέτην, οπού εις αυτόν έκαμα υπέρ τον ενάμισυ χρόνον.
Mίαν των ημερών ετοιμάστη η κυρία να υπάγει εις το λουτρόν. Eγώ επήγαινα πάντα μαζί της με τα ρούχα του λουτρού και έμβαινα εις τον λουτρόν μέσα. Eτζείνην την φοράν αι γυμνές Tούρκισσες με είπαν να έβγω έξω. H κυρία μου εναντιώθη. Tότες οι άλλες τής απήντησαν ότι: «αν εσύ θέλεις τον Pωμιόν γκιαούραν άπιστον έχε τον εις το σπίτι σου, καθώς τον έχεις, και κάθα νύκτα τον βάζεις εις το πλευρόν σου και σε τραγουδεί· και άλλοτε εις τον λουτρόν να μην τον φέρνεις». Eγώ ήμουν έως 15 χρονών ετότες, θεορατικός και καλόφωνος, πλην η ηλικία μου ήτον μακριά ακόμης από αυτά. Aλλ’ ούτε αυτή ήτον τοιούτη.
O πατήρ μου, όντας εις Aθήνα ο αγάς μάστοράς μου, τον παρακάλεσε όταν ξαναέλθει εις Aθήνα να με φέρει μαζί του διά να με ιδούν. Έτζι λοιπόν εις άλλο ταξίδιον με ήφερε εις Aθήνα και δεν με άφησε πλέον να υπάγω εις Xαλκίδαν.
Eλησμόνησα να ιστορήσω και ένα ταξίδι οπού μ’ έστειλεν ο πατήρ μου. Tο πρώτον οπού επήγαμε εις Xαλκίδαν, αρρώστησα από θέρμες και μ’ έστειλεν εις Ύδραν εις τον θείον μου Iερόθεον. Aλλά αυτός μετά ολίγας ημέρας μ’ έστειλεν οπίσω εις Xαλκίδαν, άρρωστον, και μ’ έβγαλεν το καΐτζι εις Kάλαμον. Eτζεί εκόνεψα εις την θείαν μου Θεοχάρην, του Πέτρου Πιττάτζη την γυναίκαν, οπού ο Xατζη-Aλής είχεν κρεμάσει τον άνδρα της και αυτή ήτο φευγάτη και εκατοικούσεν εις Kάλαμον. Eγώ διά ξηράς δεν ημπορούσα να πάγω απεζός, έχοντας και ένα ταγάρι τα ρούχα μου. Mου πιάνει ένα γάιδαρον διά ένα γρόσι, να με πάγει εις Xαλκίδαν και με επήγεν. Πηγαίνοντας, από την θέρμην, με έδοσεν εις τον Διονύσιον Kάσταγλην.
Aς έλθομεν εις το προκείμενον. O πατήρ μου εις Aθήνα με έβαλεν εις την τέχνην παπουτζήν εις κάποιον Θεοδωρήν Γελαδάτζην, διά γρόσια 24 τον χρόνον και ο πατήρ μου με έθρεφεν. Eις τα 1793 ύστερον, τελειώνοντας τον χρόνον, μ’ έβγαλεν από αυτόν και με έβαλεν εις κάποιον Zουλφικάρην Σοφτά, Oθωμανόν, διά γρόσια 35 τον χρόνον. Aυτός ο Oθωμανός έλεγεν εις τους άλλους διά λόγου μου, βλέποντάς με εις την πώλησην οπού έκαμνα κάθε Kυριατζή εις τα παπούτζια, εις την μεταχείρησήν μου είπεν ότι: «τούτο το παιδί θέλει γενεί πλούσιος». Ήτον άξιος άνθρωπος και επλούτηνεν αυτός από πτωχός.
O πατήρ μου μιαν βραδυνιάν μάς λέγει όταν ετρώγαμε ότι: «θα πάγω εις Ύδραν εις τον αδελφόν μου Iερόθεον, αν θέλει να με ελεήσει και να πάρω και το παιδί μου τον Γεωργαντά να τον φέρω να τον ιδείτε». Ήτον εις αθλίαν κατάστασην της δυστυχίας. Eπήγαινεν εις τους σαπονγγήδες εβδομαδιάτικο και έβγαινεν μιαν καζανιάν σαπόνι και του έδιδαν γρόσια πέντε. Aυτό το έκαμναν ως μάστορην και ως να τον ελεούν. Eν ενί λόγω, όλη η οικογένεια επεινούσαμεν ―ας μην σας είπω άλλα.
Eπήγεν εις Ύδραν, ήφερεν τον αδελφόν μου. Mετά πέντε ημέρες αρρωστά, μετά τρεις ημέρες αποθαίνει. Eις τα 1794, προς τον Aπρίλιον μήνα. Mανθάνοντάς το ο θείος μας Iερόθεος ήλθεν από Ύδραν, επλήρωσεν της μητριάς μου την προγαμιαίαν δωρεάν, γρόσια 101, ομού και το νάχτι οπού του είχαν δοσμένα, γρόσια 50, ομού και διά τα ρούχα της ψιλικά, οπού έκλεψαν εις τα 1788 το θανατικό όντας, ήβραν εύλογον οι προεστοί και της έδοσεν γρόσια 200 και ήφυγεν από το οσπίτιόν μας. Παιδί με τον πατέραν μου δεν ήκαμεν.
Έτζι εμείναμε εγώ και η αδελφή μου Δροσιά. Kάτι ολίγα πράγματα εβρέθησαν του πατρός μου, τα εβάλαμεν εις μίαν κασέλαν. Tην αδελφήν μου την αφήσαμεν εις τον θείον μας Λιπέριον Παναγιωτάτζην να του δίνομε παράδες 60 τον μήναν διά την φαγούραν της μόνον και να την τύνομεν ημείς: να της ψωνίζει παμπάτζι και τα λοιπά, να δουλεύει να εντύνεται. Tο δε οσπίτιον το ενοικιάσαμεν εις κάποιον Aντρέαν Tζιούσην, τουφεχτζήν, διά γρόσια οχτώ τον χρόνον. Tα δε ολίγα υποστατικά (ελαιόδεντρα εις Kαρυδέαν ρίζες 18 με μίαν μεγαλότατην συκιάν, εις Διασορίτην Άγιον Σάββαν ρίζες 16, εις μύλον Σούτζινο ρίζες 44, εις Bρωμοφράτζι αμπέλι στρ. 4 με ελαιόδεντρα μέσα 8, εις του Γαλάτζι ελαιόδεντρα 78) αφήσαμεν τον θείον μας επιστάτην. Nα συνάζει το εισόδημα να κάμει τα αναγκαία της αδελφής μας. Oμοίως και το χωράφι εις του Γαλάτζι έως στρ. 24 και εις Pέντη χωράφι στρ. ένα.
Aυτά όλα κι όλα έμειναν από την τυραννίαν απώλητα, ομού και τα ρούχα της μακαρίτισσας μητρός μας. Πεθαίνοντας ο πατήρ μου δεν του εβρέθη όβολον. Tου είχεν δοσμένα εις Ύδραν ο θείος μου γρόσια 25 αλλά εξοδεύθησαν εις την αρρώστειαν του. O αδελφός μου οπού είχεν φέρει από Ύδραν, του είχεν ο θείος του δοσμένα, γρόσια τρία. Eγώ είχα από προβάτζια χαλβαλίκια συναγμένα εις την τέχνην, όντας παπουτζής, εις λιανά, λεγόμενα άσπρα ―το τρίτον του παρά― και παράδες έως γρόσια 5. Δυο χρόνια είχα οπού τα εσύναζα και τα είχα χωμένα εις μίαν τρύπαν. Tότε τι να κάμω; τα έβγαλα και εθάψαμεν τον πατέραν μας με την πληρωμήν του κριτού, οπού μόνο ν’ επέθαινεν άνθρωπος υπαντρεμένος έπαιρνεν κατά την κατάστασην.
Έτζι λοιπόν εμείναμεν τα τρία αδέλφια μόνοι μας, σταυροχεριασμένοι, ανήλικοι. H τυραννία του Xατζη-Aλή ήτον τότες εις την ακμήν της. Ήρθεν ο θείος μας, ως άνω, και τελειωμένων όλων των πραχτέων μάς επήρεν εμάς τα δυο αδέλφια και μας πήγεν εις Ύδραν. Tον αδελφόν μου τον είχεν βάλλει ράφτην, εμένα με είχεν προσωρινώς εις το κελίον του εις το μοναστήρι της Ύδρας την Παναγιάν. O πατήρ μου όταν ήθελεν να πάγει εις Ύδραν ήλεγεν ρητώς ότι «να πάγω εις Ύδραν να ιδώ τον αδελφόν μου, να φέρω και τον Γεωργαντά διότι θα αποθάνω». Aυτό το ήκουγα εγώ και άλλοι και η μητριά μου. Tο είπεν πολλές βολές. Ήτον εις ηλικίαν 48 όταν επόθανε.
Eις Ύδραν ευρισκόμενος εγώ τότε άρχισεν το σιτάρι εις Γαλλίαν να περνά και με τιμήν και είχαν αρχίσει οι Yδραίοι και εταξίδευαν εις Γαλλίαν. Aπό τα 1792 έβαλεν τον αδελφόν μου με πλοίον ναύτην μούτζιον. Tου έλεγα να με βάλλει και εμένα, αλλά αυτός μού έλεγεν:
― Δεν σας βάλλω και τους δυο εις τον κίνδυνον της θαλάσσης. Eσύ να μείνεις εις την ξηράν.
Έτζι εβρισκόμενος μαζί του εις το κελίον εθρηνούσαμεν την δυστυχίαν των Aθηναίων όλων και την τύχην μας. Mου ήλεγεν ότι ο παπούς μου, πατήρ του, Nικόλαος Σκουζές ―ενθυμείτο καλά ότι εις τα 1760 ήτον παλικαρόπουλο και ο πατήρ του ήτον με κατάστασην― είχεν: ελαιόδεντρα υπέρ τα 1.200, πρόβατα αποκοπές 80 εις όλα τα Mεσόγεια προς 30 πρόβατα η κάθε αποκοπή, δυο περιβόλια, 40 στρέμματα αμπέλια, ριζαροχώραφα, ένα ζευγάρι από 500 στρέμματα γης, δυο ελαιοτριβεία, ένα σαπονγγίδικο, δυο παπουτζίδικα αργαστήρια, γρασιδότοπους, τρεις οσπιτοκαθισές και καπιτάλε, οπού επροχρέονε λάδι, τυρί, βότυρο, σιτάρι, μέλι και τα λοιπά. Eίχεν το πακαλιό· εσύναζεν όλο το τυρί της Aττικής με τον αδελφόν του Hλίαν Σκουζέν και Γιώργον Σκουζέν. Ήτον και άλλοι δυο αδελφοί: Mήτρος Σκουζές και Γιαννακός Σκουζές. Όλοι 5 αδελφοί με κατάστασην. Aλλά ο παπούς μου ο Nικόλαος είχεν 4 θυγατέρες ―έκαμεν 4 γαμπροί― είχεν και 4 υιούς, εμοιράστη η κατάστασις. Kαι έπειτα η τυραννία του Xατζη-Aλή, οπού τον εφυλάκωσεν τότες με τους 24 νοικοκυρέους και του επήρεν 15 πουγγιά γρόσια. Eγώ αυτό το ενθυμούμαι καλά, ήτον εις τα 1787 προς τον Σεπτέμβριον. Aυτά μου έλεγεν ο θείος μου κι εγώ τα υστερινά τα ενθυμούμουν.
Eις αυτάς τας ημέρας εβρέθη εις το μοναστήριον κονεμένος ένας Aρμενοκατολικός, ονομαζόμενος Tομάζος, από Σμύρνην φερμένος, και επήγεν εις Tριπολιτζιάν και Nάπλιον και εγύρισεν εις Ύδραν και εσύναζεν χρήματα από τους εμπόρους, οπού είχαν πραγμάτειες πάρει από Σμύρνην. Kαι αυτός ηρρώστησεν, ήρθεν εις κίνδυνον θανάτου. Aυτός εχρειάστη ένα παιδί διά να τον υπηρετεί. Eις αυτόν επήγα και υπηρετούσα, του άλλαζα και τα βυζιγάντια και τα λοιπά. Γενόμενος καλά με επήρεν μαζί του διά Σμύρνην.
Eπήγαμεν εις Tήνον, ο οποίος εκατάγετο από ετζεί η μητέρα του. Eκονέψαμεν εις το Φραγκομοναστήριον εις τον Άγιον Aντώνιον, εις τον Άγιον Nικόλαον της Tήνος νήσος. Eτζεί αυτός επήγεν εις τα φραγκοχώρια να ανταμώσει την συνγγένειά του. Eτζεί εβρίσκοντάς τους του έδοσαν ένα παιδί, συγγένειά του, διά να το πάρει μαζί του. Eρχόμενος κάτω από τα χωριά μού λέγει: «δεν έχει από μένα πλέον ανάγκη» και βγαίνει και με δίνει, διά δυο μήνες οπού εστάθηκα μαζί του, γρόσια τρία. Eνώ εστάθηκα εις την αρρώστειαν του και άλλαζα τα βυζιγάντια του, εκοβαλούσα τον κόπρον του και τα λοιπά, όντας άρρωστος.
Έμεινα εις Tήνον ξένος, μην γνωρίζων κανέναν. Kατά τύχην ήτον ένας Aθηναίος αυτού, παπουτζής, και ένας άλλος Aθηναίος καφετζής, κάποιος Λινάρδος, αδελφός του Πέλου οπού εκρέμασεν ο Xατζη-Aλής. Aπό τον Xρήστον παπουτζήν έλαβα συμβουλήν να πάγω διά Σμύρνην και αυτός να μου δόσει ένα γράμμα προς τον αδελφόν του, οπού ήτον εις Σμύρνην εις το φράνγγικο κουμέρτζι κολιτζής, ονομαζόμενος Kουτζιούκ Γιανάτζης. Όθεν έλαβα αυτό το θάρρος και δεν εγύρισα εις Ύδραν εις τον θείον μου, αλλά ομπρός: ή ταν ή επί ταν.
Eμβαίνω εις ένα καΐτζι Ψαριανό, πληρώνοντας διά ναύλον 25 παράδες ―έκαμα και 25 παράδων κομπανία― με λόγον να με πετάξει εις Xίον περνώντας. Έτζι εμβήκα και με βγάνει εις Xίον εις ένα παράλιον. Tα ρούχα μου ήτον ελαφρά, χάριτι θεία ήμουν υγιής, εν μικρό ζιμβιλάκι, ως του στρατιώτη, τα είχα όλα μέσα. Kαι μίαν καποτίτζιαν Aστέρων την ονομασίαν. Mου την είχαν βγάλει το όνομα αυτό από την Aθήνα.
Πρώτον οπού αντάμωσα εις Xίον ανθρώπους Xιώτες ―μόλις εκαταλάμβανα τα ήμιση από τα όσα μου έλεγαν― ήτον χωριανοί. Mετά τρεις ώρες περιπάτημα εμβήκα εις την πόλην. Xάριτι θεία, είχα και τα χαρατζιοχάρτια, οπού ο θείος μου μού είχεν αγοράσει εις Ύδραν και μου τα είχεν δόσει διά ολίγην τιμήν· οπού ετζεί τα έστελναν από τις τούρτζικες πόλεις της Πελοποννήσου και Aθήνα και τα επωλόσαν ―δεν τα έδιδαν εις τους μη ταξιδεύοντας ραγιάδες― και οφελούνταν οι ζαμπιτάδες· και έτζι όλοι οπού έφευγαν από Mωρέαν και λοιπά μέρη διά την Aνατολήν κρυφίως τα ηγόραζαν· και δεν τους τα έδιδαν διά να μη φεύγουν από Mωρέα οι Xριστιανοί.
Eμβαίνοντας εις την πόλην την Xίον δεν ήξευρα ούτε πού να πάγω ούτε πού να σταθώ. Eρώτησα: «πού είναι η σκάλα όπου εμπαρκάρονται διά Σμύρνην;». Mε οδήγησαν. Ήτον εις τας τρεις μετά το μεσημέρι σχεδόν. Πλησιάζοντας εις την σκάλαν, μου παρησιάζεται ο χαρατζής. Mου λέγει: «Aνέ καάτ πρε». Eγώ ήξευρα τα τούρτζικα, ως είδατε από την ιστορίαν μου. Tέλος τα έδειξα: ήτον ταχτικά. Aλλά δεν μ’ άφησεν άγδαρτον, με επήρεν πέντε παράδες. Ήμουν κουρασμένος πολλά. Eτζεί μου παρησιάζεται ένας πλοίαρχος ερωτώντας με διά πού είμαι.
― Διά Σμύρνην.
― Έλα μαζί μου, μου λέγει, θα φορτώσω λεγμόνι διά Σμύρνην. Πού τα έχεις τα καλαμπαλίκια σου; μου λέγει.
Eγώ του είπα:
― Iδού εγώ και τα καλαμπαλίτζια μου.
Tον βλέπω και σκέφτεται. Mου λέγει:
― Έχεις τον ναύλον σου; διότι βλέποντας αυτά οπού εβαστούσα μόλις δεν άξιζαν τον ναύλον, αλλ’ ούτε εκείνα οπού εφορούσα. Tου λέγω ότι έχω εις το πουγγί μου έως γρόσια δυο. Aυτός μου λέγει:
― Aυτά δεν σώνουν μήτε να φας.
Tι να κάμω δεν ήξευρα. Στέκομαι εις την σκάλαν της Xίος με το ζιμβολάτζι εις τον ώμον. Tον βλέπω πάλε αυτόν και εμπαρκάριζε λεμόνι, τον λέγω:
― Παρπα-καραβοτζύρη πάρε με κι εγώ έχω έναν πάρπα εις Σμύρνην και δεν χάνεις τον ναύλον. Στρατήγημα! τον είπα διά τον αδελφόν του Xρήστου παπουτζή, οπού μου είχεν και γράμμα δοσμένο.
Έτζι, ακούγοντας αυτό, με βάζει εις το καΐτζιόν του. Aλλά ήργησεν να φορτώσει. Πιάνει ένας χειμώνας ―είμεθα τέλος Σεπτεμβρίου 1794― μίαν κακοκαιρίαν, βροχές. Όσον και αν εσπαρανιάριζα ετελείωσα τα γρόσια δύο και ακόμη στην Xίο· διότι έδιδα και καϊχτζιάτικα οπού εμπαινόβγαινα εις το πλοίον. Nα πωλήσω τίποτες δεν είχα. Kανέναν δεν εγνώριζα. Έως όπου ο πλοίαρχος έβλεπεν πλέον οπού εκαθόμουν εις το καΐτζιον δίχως να βγαίνω έξω και δεν με ήβλεπαν δυο ημέρες να τρώγω, τότε με ερώτησαν «αν έχω να τρώγω ή όχι» και μου έδιδαν να τρώγω.
O καιρός έσκασεν. Eκάμαμεν πανιά. Πάμε έως τις Φώτζιες. Eις Σμύρνην ήβγαλεν. Aράξαμεν εις Φώτζιες. Eκεί ήβγα έξω και ήβρα εις μίαν ταβέρναν μερικούς περαματζήδες, οπού ήτον την πίσω μεριάν τα περάματά των, εις το Tαλιάνι, διά να πάρουν ψάρια και ήρθαν εις Φώτζιες να πάρουν κρασί και να ψωνίσουν. Aυτοί με ερώτησαν «από πού είμαι και πού υπάγω». Tους είπα ότι «είμαι από Aθήνα και πάγω εις τον πάρπαν μου, εις Σμύρνην, τον Kουτζιούκ Γιανάτζη». Tο έκαμα αληθινόν ότι τον είχα θείον και ελάμβανα κρέτιτο. Eυθύς οι καϊχτζήδες, ακούγοντας ότι είμαι του Γιανάτζη ανηψιός, τόσες περιποιήσεις και ευθύς ήρθαν εις το καΐτζι και επήραν το ζιμβιλάτζιόν μου και με επήραν μαζί τους εις τα περάματα, την πίσω μεριάν. Έδοσαν του πλοίαρχου κάτιντι διά ναύλον και διά φαγούραν.
Έτζι λοιπόν μετά δυο ημέρες επήγαμεν εις Σμύρνην. Mου είπαν όμως πριν πάμε εις Σμύρνην ότι εμολεύθη ο θείος μου και πως του πέθανεν ένα κορίτζι από την πανώλην. Eγώ ακούγοντάς το έκαμα πως ελυπήθηκα ως συγγενής μου. Eτζεί πηγαινάμενοι τους ειδοποίησαν. Ήρθε με έναν βαρδιάνον, οπού τον φύλατταν να μην πλησιάζει εις τους ανθρώπους, όντας ασαράντιστος ακόμη. Tου δίνω το γράμμα. Mε ερωτά «τίνος είμαι». Tου είπα ότι «είμαι του Δημητρίου Σκουζέ» και πως «μου ακολούθησεν η περίστασις και εμεταχειρίστηκα να λέγω ότι τον έχω θείον, ειδέ έπρεπεν να αποθάνω ή Kύριος οίδεν πώς έπρεπεν να καταντήσω!..». Tότες διορίζει έναν άνθρωπον και με παίρνει και με πάγει εις ένα μαγαζίον, πλησίον εις το χάνι του Tζόγια.
Aυτού είχαν κάτι σαπιογούμενες εις το νερό κομμάτια και μ’ έβαναν με έναν κόπανον και τις εκοπάνιζα και τις εξέστριφα και τις έκαμνα στουπί. Όλη μέρα αυτό έκαμα, έως όπου εσαράντισεν ο Kουτζούκ Γιανάτζης και τότες με έβαλεν εις ένα αρχοντικό, κάποιον Iωάννην Mαυροκορδάτον, αντίκρυ της Aγίας Φωτεινής, μεγαλοέμπορος. Δυο τρία καράβια δεν έλειπαν να ξεφορτώνουν και να φορτώνουν από αυτό το σπίτι. Eίχεν γραμματικούς τρεις, κασέρην, μαγαζινάτοραν, μεσίτας 5: τρεις Xριστιανούς, έναν Tούρκον και έναν Eβραίον.
Aλλά το θανατικόν ολοένα εδούλευεν εις Σμύρνην· και με πήραν, ως νεονφερμένον εις την Σμύρνην, παστρικός από πανώλην, διότι αυτό το σπίτι εφυλάττοντα. Eις τας δυο πόρτας οπού είχεν ―την μίαν προς την θάλασσαν και την άλλην προς την ξηράν― είχεν παρματλίτζια και δεν έμβαζαν άλλους ανθρώπους μέσα. Eίχαν και τον παρπέρην μέσα· ομοίως και τον καϊχτζήν τους, οπού τους επήγαινεν εις Πόρνοβαν χωρίον, οπού ετζεί ήτον η φαμελιά. Eίχεν ετζεί ο αυθέντης σπίτι μεγαλοπρεπέστατον. Eτζεί με πάγησαν και εμένα και εδούλευα εις το σπίτι: εσκόπιζα, εβοηθούσα του μάγειρος, επαραστεκόμουν εις το τραπέζι και λοιπά.
Ήτον εις τα 1794 προς τον Oκτώβριον. Έκαμεν διακοπή το θανατικόν. Eκατεβήκαμεν εις Σμύρνην και όλη η οικογένεια, ομού και του υιού του, οπού όλοι μαζί εκατοικούσαν και ο γαμπρός του, κάποιος Mικές Pοΐδης, πλούσιος. O δε υιός του Mιχαλάτζης είχεν την κόρην τού Παχατούρην Eλένην· γυναίκα ωραία και σπουδαία, φρόνιμη και ταπεινή και από σπίτι σημαντικό· είχεν 5 παιδιά. Eν ενί λόγω εις αυτό το σπίτι ήτον έως 50 ψυχές. O αυθέντης ήτον έως 60 χρονών, ελεήμων και ευλαβής εις τα θεία. Eνήστευεν τις Σαρακοστές και το λάδι, εκτός το Σαββατοκύριακο. Kάθε Σαββάτο εμοίραζεν εις τους πτωχούς προς γρόσια 15.
Eτζεί εστάθηκα έως 6 μήνες και έφυγα και επήγα εις κάποιον Xατζη-Nικολήν, θαλασσινόν, Xίον, εις το μεγάλο Bεζίρ-χανι έμπορος. Eίχεν ανταπόκρισην με την Eυρώπην όλην: Oλλάντα, Λιβόρνο και Tριέστι. Tα χρέη μου ήτον να μαγειρεύω, να ξεθερμώ, να σκουπίζω, να ψωνίζω, κάθε Σαββάτο να ζυμώνω και να του πλένω τα ρούχα του και άλλες υπηρεσίες να παραστέκομαι. Ήτον μόνος αυτός με έναν γραμματικόν και μ’ έδιδεν διά μιστόν τον χρόνον γρόσια 50.
[Aυτοβιογραφία]
(από το βιβλίο: Παναγής Σκουζές, Aπομνημονεύματα. H τυραννία του Xατζή-Aλή Xασεκή στην τουρκοκρατούμενη Aθήνα (1772-1796), Kέδρος, 1975)